Instalacja aplikacji
Ważna informacja na początek
Oba programy (Ewida Audit i Ewida Standard) instalujemy zawsze na komputerze, na którym będziemy ich używać. Zarówno Ewida Audit jak i Ewida Standard to klasyczne aplikacje desktopowe Windows, a więc nie należy ich instalować na serwerze i uruchamiać w trybie zdalnej sesji! Istnieje ogromne prawdopodobieństwo błędnego działania programów uruchamianych z fizycznego serwera w trybie terminalowym.
Ewida Standard do pracy sieciowej wymaga instalacji w systemie grubego klienta. A więc na stacjach końcowych, na których będziemy wprowadzać i odczytywać dane, instalujemy program Ewida Standard (Windows 7/8/10/11). Serwer MS SQL (także wersje bezpłatne Express) instalujemy na serwerze, zgodnie z zasadą klient-serwer. Poniżej opisujemy dokładniej instalację sieciową Ewida Standard.
To ważne, ponieważ tylko poprawny sposób instalacji zapewni prawidłowe działanie programu i zabezpieczy dane przed uszkodzeniem (gubienie relacji, uszkodzenia rekordów, powielone klucze rekordów i etc.). Dodatkowo, należy pamiętać, że wielowątkowe mechanizmy zapisu danych w tle jakie stosują obie aplikacje mogą zostać przerwane w zdalnej sesji (uruchomienie terminalowe z serwera), co zakończy się w najgorszym wypadku utratą naszych danych (nie ryzykujmy!).
Ewida Audit, ze względu na swój charakter, nie jest aplikacją do współdzielenia i należy ją zawsze instalować na stacji końcowej (Windows 7/8/10/11). Serwer Agentów najlepiej zainstalować na fizycznym serwerze, natomiast Agentów instalujemy na komputerach, które będziemy audytowali i monitorowali.
Nowe wersje a Windows Defender
Za każdym razem gdy publikujemy nowe wersje naszych aplikacji filtr SmartScreen usługi Windows Defender, ze względu na zmianę daty pliku instalatora oraz jego inny rozmiar i rozszerzenie exe, domyślnie je blokuje. Musi minąć trochę czasu by nowe instalatory zostały dodane do listy Windows Defendera jako znane. Aby odblokować dostęp należy wykonać poniżej widoczne na obrazku działanie.
Nasze pliki instalatora mają zawsze te same nazwy:
- ewida-setup.exe dla Ewida Standard
- eaudit-setup.exe dla Ewida Audit
UWAGA: Oryginalne pliki instalacyjne publikujemy TYLKO na naszej stronie: download. Bardzo prosimy nie pobierać i nie uruchamiać żadnych plików z jakichkolwiek zewnętrznych serwisów, ponieważ my ich tam nie dostarczamy i nie znamy ich pochodzenia.
Wymagania dla obu aplikacji
- .NET Framework 4.8
- Windows 7 / 8 / 10 / 11
Instalacja Ewida Standard
W przypadku pojedynczej licencji, program instalujemy na jednym komputerze, na którym będziemy pracowali. W przypadku pracy wielostanowiskowej, aplikację instalujemy na każdej stacji roboczej, na której użytkownik będzie miał dostęp do programu.
Zobacz także: Baza danych w Ewida Standard
Ewida Standard – wybór bazy danych
Następnym krokiem jest wybór systemu bazy danych. Zalecanym sposobem przechowywania danych jest MS SQL. Wybieramy posiadany serwer SQL (obsługiwane są zarówno wersje bezpłatne jak i komercyjne MS SQL) i wprowadzamy sposób logowania i nazwę bazy dla Ewida Standard. Program samodzielnie utworzy bazę danych z nazwą jaką wprowadziliśmy. Po sprawdzeniu połączenia otrzymamy pytanie o migrację danych.
Ewida Standard – „Czy chcesz teraz wykonać migrację danych?”
Program Ewida Standard zadaje to pytanie za każdym razem gdy przełączamy się pomiędzy różnymi bazami danych. Dzięki temu rozwiązaniu dane są łatwo przenoszone (kopiowane) pomiędzy dowolnymi bazami.
- Bazą plikową (domyślną) a MS SQL.
- Bazą MS SQL a bazą plikową (domyślną).
- Bazami MS SQL na tym samym serwerze.
- Bazami MS SQL na różnych serwerach.
Uwaga: Migracja z pustej bazy danych oznacza wyczyszczenie bazy docelowej! Bądźmy ostrożni!
Dzięki mechanizmowi migracji danych możemy w piątek, po zakończeniu pracy, przełączyć się z bazy MS SQL do bazy plikowej na swoim laptopie. Gdy zgodzimy się na migrację, program skopiuje dane z firmowego SQLa na nasz laptop i będziemy mogli dokończyć naszą pracę w domu. W poniedziałek rano podłączymy się do bazy firmowej MS SQL i znów dokonamy migracji danych tym razem z naszego laptopa, kopiując dane wprowadzone w domu.
Pamiętajmy, że w przypadku gdy podłączamy nowo zainstalowane stanowisko Ewida Standard do istniejącej bazy NIE MIGRUJEMY danych!
Ewida Standard – tryb sieciowy lub tryb jednostanowiskowy
Tryb sieciowy włączamy w Ustawieniach bazy danych. Jego zadaniem jest zabezpieczenie rekordów w bazie MS SQL przed jednoczesnym zapisem przez wielu użytkowników. Kolejnym działaniem trybu sieciowego jest częstsze odświeżanie zestawień, raportów i kontrolek z danymi. Gdy pracujemy sami wybieramy tryb jednostanowiskowy.
Ewida Standard – współdzielenie plików konfiguracji
Domyślnie program Ewida Standard zachowuje osobne ustawienia dla każdego z użytkowników (stanowisk dostępu). Gdy chcemy te pliki współdzielić musimy ustawić taką opcję w
Ustawienia programu -> Katalogi domyślne.
Zobacz także: Baza danych w Ewida Standard
Instalacja Ewida Audit
Program Ewida Audit (zwany także konsolą) instalujemy na komputerze, na którym będziemy z niego korzystać. Aplikacja przechowuje swoje dane w szyfrowanych plikach binarnych w katalogu zainstalowania. Ewida Audit nie jest programem do współdzielenia. Aby współdzielić dane z audytu należy je najpierw wyeksportować do bazy danych Ewida Standard.
Zobacz także: Instrukcja instalacji Agentów i Serwera Agentów w Ewida Audit.
Ewida Audit i Standard – przenoszenie aplikacji
Każdą licencję dla Ewida Standard i Ewida Audit możemy dowolnie przenosić pomiędzy komputerami. Pamiętajmy o zachowaniu jej podstawowego warunku jakim jest wykorzystanie jednej licencji na jednym komputerze. Aby przenieść program z jednego komputera na inny wykonujemy najpierw na starym komputerze dezaktywację licencji.
MENU > POMOC > LICENCJA – DEZAKTYWACJA
Procedura dezaktywacji jest szybka i automatyczna, nie wymaga kontaktu z nami. Po jej wykonaniu możemy już zainstalować program na nowym komputerze. Przenieść pliki ustawień i wykonać nową aktywację licencji za pomocą opcji
MENU > POMOC > LICENCJA – AKTYWACJA
Procedura aktywacji jest także szybka i automatyczna, nie wymaga kontaktu z nami.
Katalogi, jakie możemy przekopiować z jednego komputera na drugi, gdy chcemy przenieść nasze dane i ustawienia.
Ewida Standard
- App – pliki konfiguracyjne.
- Data – dane ewidencji, tylko jeżeli nie korzystamy z MS SQL.
- Backup – kopie zapasowe.
- Images – obrazy faktur i gwarancji.
- Templates – szablony wydruków.
Ewida Audit
- App – pliki konfiguracyjne.
- Audit – dane audytowe i skany komputerów.
- Data – pozostałe dane.
- Definitions – własne definicje oprogramowania.
- NET – dane sieciowe dla Agentów.
- LOG – logi działania modułu konsoli Ewida Audit.
- Backup – kopie zapasowe.
- Images – obrazy faktur i gwarancji.
- Templates – szablony wydruków.
Więcej informacji: Instrukcje i tutoriale
Czy jest jakiś limit w ilości komputerów na które chcemy przenieść oprogramowanie? Czy można to zrobić za pomocą jakiegoś klienta MSSQL?
Dzień dobry,
Nie ma limitu przy przenoszeniu aplikacji między komputerami. Należy jedynie pamiętać o wyrejestrowaniu licencji z jednego komputera i zarejestrowaniu na nowym (jeśli się zapomni, też nie ma problemu – my pomożemy :))
Mechanizm pracy z SQL obsługuje dynamiczną migrację danych, czyli w sytuacji, gdy zechce Pan przenieść swoje dane z jednej bazy MSSQL do drugiej (na tym samym SQLu lub nawet pomiędzy różnymi fizycznie serwerami SQL) wystarczy podać nowe parametry połączenia a Ewida Standard sama zaproponuje zarówno stworzenie bazy danych na nowym serwerze jak i błyskawiczną migrację danych pomiędzy nimi (lub pomiędzy różnymi bazami danych na jednym SQLu). Nie musi się Pan kłopotać żadną dodatkową pracą.
Zainstalowałem Ewide – Standard na nowym zestawie komputerowym. Jak mogę dokonać aktywacji produktu jeżeli aktywacja przez Internet zgłasza błąd " Licencja jest już wykorzystana". Nie mogę dokonać dezaktywacji licencji na starym komputerze ponieważ jest w nim uszkodzony dysk twardy i nie da się go uruchomić.
Prosimy wysłać nam emailem swój klucz licencji – my zdezaktywujemy go zdalnie i wyślemy do Pana email zwrotny z informacją, że można dokonać aktywacji na nowym komputerze.