Informacje wprowadzające
Program do inwentaryzacji IT Ewida Standard domyślnie stosuje bazę opartą na wewnętrznym systemie plikowym. Żaden mechanizm plikowy nie potrafi jednak zapewnić tak wysokiej niezawodności jak serwer bazodanowy Microsoft SQL. Dlatego też jednym z pierwszych działań licencjonowanego użytkownika Ewida Standard powinno być przeniesienie danych na serwer Microsoft SQL (darmowy lub komercyjny).
Obsługa darmowego Microsoft SQL Express
Program współpracuje z dowolnym serwerem Microsoft SQL, a więc można zastosować zarówno bezpłatne wersje MS SQL Express jak i komercyjne systemy MS SQL.
Łatwa obsługa migracji danych pomiędzy bazami
Dzięki mechanizmowi migracja danych, aplikacja zapewnia bardzo szybkie kopiowanie danych pomiędzy bazami. Dane mogą być przenoszone na pojedynczym serwerze SQL jak i pomiędzy różnymi serwerami.
Łatwe podłączenie i automatyczne tworzenie baz danych
Mechanizm współpracy z Microsoft SQL wymaga podania ścieżki dostępu do wybranej instancji serwera SQL (lokalnej bądź sieciowej). Następnie wystarczy wskazać bazę danych a program zajmuje się podłączeniem lub automatycznym utworzeniem bazy gdy ona nie istnieje.
Dowolna ilość baz danych i serwerów oraz scalanie do bazy centralnej
Program do inwentaryzacji IT Ewida Standard (wersja licencjonowana) zapewnia tworzenie i prowadzenie nieograniczonej ilości baz danych na dowolnej ilości serwerów. Można więc prowadzić niezależnie wiele ewidencji. Warto zwrócić także uwagę na mechanizm scalania danych, o którym więcej zostanie napisane poniżej. Mechanizm scalania danych pozwala na wprowadzenie danych z różnych baz do jednej, centralnej.
Praca sieciowa
Program do inwentaryzacji IT Ewida Standard jest systemem ewidencji, który można współdzielić z wielu stanowisk komputerowych. Standardem jest podłączenie kilku stanowisk informatyków z działu IT oraz przynajmniej jednego stanowiska w dziale księgowości. Osobna licencja wymagana jest na każdą dostępową stację komputerową.
Procedura konfiguracji do pracy sieciowej
1. Program należy zainstalować osobno na każdej dostępowej stacji komputerowej.
2. Następnym krokiem jest konfiguracja programu na pierwszym komputerze, zgodnie z preferencjami użytkownika.
Konfigurację bazy danych wykonuje się za pomocą
Ustawienia programu > Baza danych
- Ustawiamy bazę danych na dowolnym sieciowym serwerze Microsoft SQL (bezpłatnym bądź komercyjnym).
- Włączamy tryb pracy aplikacji Praca sieciowa (wspólna baza).
Po zakończeniu procedury konfiguracji i podłączeniu się do wybranej bazy program zapyta czy ma wykonać migrację danych. Należy pamiętać by migrację danych wykonywać tylko przy konfiguracji pierwszej stacji dostępowej. Kolejne stacje podłączają się do bazy danych bez migracji!
Uwaga: Wybranie opcji migracji danych przy pustej bazie zostanie odebrane przez program jako polecenie wyczyszczenia danych na podłączanej bazie! A więc ostrożnie.
3. Procedurę powtarzamy dla kolejnych stanowisk pamiętając o informacjach zawartych powyżej.
Wspólne pliki konfiguracyjne
Domyślnie program Ewida Standard zachowuje osobne ustawienia dla każdego z użytkowników (stanowisk dostępu). Gdy chcemy te pliki współdzielić musimy ustawić taką opcję w
Ustawienia programu > Katalogi domyślne
Uprawnienia użytkowników
Program do inwentaryzacji IT Ewida Standard umożliwia tworzenie osobnych loginów i haseł oraz powiązanych z nimi uprawnień dla wszystkich użytkowników. System uprawnień jest bardzo szczegółowy i pozwala na elastyczne dostosowywanie praw. Prawa nadawane są do poszczególnych funkcjonalności aplikacji dla wskazanych użytkowników. Ponadto każde z działań zalogowanego użytkownika aplikacji jest odnotowywane w historii z datą i nazwą komputera a także w Dzienniku aplikacji.
Aby ustawić uprawnienia Użytkowników należy wybrać opcję
Ustawienia programu > Uprawnienia użytkowników
Tworzenie kopii zapasowych
Aby wykonać kopię zapasową danych należy wybrać opcję
Menu > Plik > Baza danych > Zapisz dane do pliku (backup)
Dolny panel aplikacji informuje o ostatniej wykonanej kopii zapasowej i czasie jaki od niej już upłynął. Zaleca się wykonywanie kopii danych jak najczęściej i zabezpieczanie ich w jak najlepszy sposób.
Ładowanie i scalanie danych
Aby załadować dane z pliku kopii zapasowej należy wybrać opcję
Menu > Plik > Baza danych > Otwórz dane z pliku
Proces ładowania danych najpierw usuwa dane już istniejące, a następnie wprowadza dane z pliku do bazy danych.
Aby scalić dane z pliku z istniejącą bazą danych należy wybrać opcję
Menu > Plik > Baza danych > Dodaj dane z pliku (scalanie)
Proces scalania danych dodaje dane znajdujące się w pliku do istniejącej bazy. Dane w bazie nie zostają usunięte.
Przykład wykorzystania scalania danych
Firma składa się z wielu oddziałów. Każdy z nich prowadzi własną, wewnętrzną ewidencję IT. Cyklicznie informatycy z oddziałów wysyłają pliki kopii zapasowej do centrali. Informatyk w centrali ładuje te pliki do wspólnej bazy w trybie scalania. Powoduje to utrzymywanie w centrali jednej wspólnej bazy danych ze wszystkich oddziałów.
Program do inwentaryzacji IT w firmie Ewida Standard.